ΕΝΟΡΙΑΚΟ ΦΥΛΛΑΔΙΟ 20-1-2013

 

I.  ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗ  ΑΘΗΝΩΝ
Η ‘’ΜΑΡΤΥΡΙΑ’’ΤΟΥ Ι.Ν. ΑΓ. ΤΙΜΟΘΕΟΥ ΚΑΙ ΜΑΥΡΑΣ
ΗΛΙΟΥΠΟΛΕΩΣ  ΤΗΛ.210-9928744, 9965063     www . agiamavra . gr             
20\1\2013   Tεύχος 118  ¨Ετος 5ο
             Τι δεν είναι ο Θεός
 
       Επειδή ο Θεός δεν μοιάζει με οτιδήποτε γνωρίζουμε, στην
πραγματικότητα, είναι ασφαλέστερο και ακριβέστερο, να λέμε
γι' αυτόν τι ΔΕΝ είναι, παρά τι είναι! Τα αποσπάσματα αυτά από
τα πατερικά πρωτοχριστιανικά συγγράμματα Διονυσίου του
Αρεοπαγίτη, είναι χαρακτηριστικά και διατυπώνουν με έξοχο
τρόπο την πίστη της Εκκλησίας περί του ζητήματος αυτού.
                              
                            Α. Τα ονόματα τού Θεού
 
                «Όσο για τα ονόματα, που αποδίδομε στον Θεό, μας
αποκαλύπτουν τις ενέργειές Του που κατέρχονται προς εμάς,
αλλά δεν μας φέρνουν κοντά στην απρόσιτη ουσία Του. Για τον
 άγιο Γρηγόριο Νύσσης κάθε έννοια  που αναφέρεται στον Θεό
είναι ομοίωμα, απατηλή εικόνα, είδωλο. Οι έννοιες  που
σχηματίζουμε ακολουθώντας την φυσική μας κρίση και γνώμη,
κάνοντας μας να βασιστούμε σε μία νοητή αναπαράσταση,
δημιουργούν είδωλα Θεού, αντί να μας αποκαλύπτουν τον ίδιο
τον Θεό. Δεν υπάρχει παρά μονάχα ένα όνομα για να εκφράσει
την Θεία φύση -είναι ο θαυμασμός που κυριεύει την (πιστή) ψυχή,
 όταν συλλογίζεται τον Θεό». (Διονυσίου Αρεοπαγίτου, Περί
Μυστικής Θεολογίας, Εισαγωγή: Vladimir Losky, Φιλόσοφος
λόγος, έκδοσις Πολύτυπο, 1983, σ. 23).
 
                              Β. Τι (δεν) είναι ο Θεός;
 
      «Λέμε λοιπόν ότι η των πάντων αιτία,  που όλα τα υπερβαίνει,
 ούτε ουσία είναι, ούτε χωρίς ζωή ούτε χωρίς λόγο ούτε χωρίς νου
 ούτε σώμα είναι. Ούτε σχήμα έχει ή είδος (μορφή) ή ποιότητα ή
ποσότητα ή όγκο.Ούτε βρίσκεται σε ορισμένο τόπο ούτε βλέπεται
 

 

ούτε έρχεται σε επαφή ούτε αισθάνεται ούτε γίνεται αισθητή ούτε
 συγχύζεται ούτε ταράζεται ούτε ενοχλείται από υλικά πάθη ούτε
από αδυναμία υπόκειται σε πάθη των αισθήσεων, ούτε έχει
ανάγκη από φως ούτε παθαίνει αλλοίωση ή φθορά ή μερισμό ή
στέρηση ή ροή ούτε τίποτε άλλο απ' όσα παθαίνουν τα αισθητά
ούτε είναι τίποτε από αυτά. Και ανερχόμενοι λέμε ότι ούτε ψυχή
είναι ούτε νους. Ούτε είναι λόγος ούτε είναι νόηση. Ούτε λέγεται
 ούτε νοείται. Ούτε είναι αριθμός ή τάξη ή μέγεθος ή σμικρότητα ή
ισότητα ή ανισότητα ή ομοιότητα ή ανομοιότητα. Ούτε στέκεται
ούτε κινείται ούτε ησυχάζει ούτε έχει δύναμη ούτε είναι δύναμη
ούτε είναι φως. Ούτε ζει ούτε είναι ζωή. Ούτε είναι ουσία ούτε
είναι αιώνας ούτε είναι χρόνος. Ούτε νοητικά (γνωστικά) μπορεί
κανείς να έχει επαφή μαζί Της ούτε είναι επιστήμη (γνώση) ούτε
είναι αλήθεια. Ούτε είναι βασιλεία ούτε είναι σοφία. Ούτε είναι ένα
ή ενότητα ή θεότητα ή αγαθότητα ούτε είναι πνεύμα όπως εμείς
ξέρουμε. Ούτε υιότητα ούτε πατρότητα ούτε τίποτε άλλο από όσα
 αφορούν εμάς ή κάποιο άλλο από τα γνωστά όντα. Ούτε ανήκει
στα μη όντα, αλλά ούτε και στα όντα και ούτε τα όντα γνωρίζουν
τι είναι. Ούτε αυτή γνωρίζει με την γνώση τι είναι τα όντα. Ούτε
υπάρχει λόγος γι' αυτήν ούτε όνομα ούτε γνώση. Ούτε είναι
σκοτάδι ούτε είναι φως. Ούτε πλάνη ούτε αλήθεια. Ούτε μπορεί
καθόλου να ορισθεί με την κατάφαση ή την αφαίρεση. Αλλά και
όταν τα προερχόμενα από αυτήν προσθέτουμε (καταφατικά) ή
αφαιρούμε (αποφατικά), σ' αυτήν ούτε προσθέτουμε ούτε
αφαιρούμε τίποτε. Επειδή η τέλεια και ενιαία Αιτία των πάντων
ξεπερνά κάθε ορισμό και κάθε πρόθεση και ξεπερνά κάθε
αφαίρεση ή υπεροχή Εκείνου  που απλά έχει αποδεσμευθεί από
όλα, που τα πάντα υπερβαίνει» (Διονυσίου Αρεοπαγίτου, ενθ'
άνωτ., σ. 45).
 
                                 ΙΕΡΑ ΑΓΡΥΠΝΙΑ
ΑΠΟΨΕ ΤΟ ΒΡΑΔΥ ΚΑΙ ΑΠΌ ΩΡΑ 9.00μ.μ. ΕΩΣ 1.00π.μ.
 ΕΠΙ ΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΜΑΞΙΜΟΥ ΤΟΥ ΓΡΑΙΚΟΥ
 
 
 
Αν ένας γάιδαρος σε κλωτσήσει, δεν έχει νόημα να τον
κλωτσήσεις και εσύ.
                                  Σωκράτης, 469-399 π.Χ., Φιλόσοφος
 

 

Το να απέχει κανείς από την αμαρτία όταν πια δεν μπορεί
να αμαρτήσει, δεν σημαίνει ότι έχει εγκαταλείψει την
αμαρτία, αλλά ότι η αμαρτία εγκατέλειψε αυτόν.
                                             Ιερός Αυγουστίνος, 354-430,
Αυτός που πέφτει στην αμαρτία είναι άνθρωπος. Αυτός
που στενοχωριέται γι’ αυτήν είναι άγιος. Αυτός που
παινεύεται γι’ αυτήν είναι διάβολος.
                      Thomas Fuller, 1608-1661, Άγγλος στοχαστής
 
 
 
 
ΣΧΟΛΗ ΚΟΠΤΙΚΗΣ-ΡΑΠΤΙΚΗΣ
ΙΕΡΟΡΑΠΤΙΚΗΣ
ΚΆΘΕ ΔΕΥΤΕΡΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 5.30μ.μ.(2ωρο)
 
ΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΕΧΕΙ ΜΙΑ ΓΑΖΩΤΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ ΕΣΤΩ ΚΑΙ
ΕΚΤΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ  ΚΑΙ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΤΗΝ ΔΩΣΕΙ ΓΙΑ ΤΟ
ΜΑΘΗΜΑ ΠΟΛΥ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩΣ ΘΑ ΤΗΝ ΔΕΧΤΟΥΜΕ.
 

 

ΟΙ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΚΆΘΕ ΔΕΥΤΕΡΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ
ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ ΣΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΜΑΣ (5.00μ.μ. )
ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ ΚΑΝΟΝΙΚΑ.ΦΕΤΟΣ
ΜΕΛΕΤΟΥΜΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΩΝ ΨΑΛΜΩΝ.
 

 

ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΚΕΙΜΕΝΟ ΕΊΝΑΙ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΌ
ΤΗΝ ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΒΥΡΩΝΟΣ
Κ. ΔΑΝΙΗΛ ΣΕ ΙΕΡΑΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ Ι.ΜΗΤΡ. ΝΕΑΣ
ΣΜΥΡΝΗΣ. ΚΑΙ ΕΊΝΑΙ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΑΝΑ-
ΡΩΤΙΟΥΝΤΑΙ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΜΝΗΜΟΝΕΥΟΥΜΕ ΟΝΟΜΑΤΑ
ΚΑΤΆ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΕΙΣΟΔΟ.
Γιά τό θέμα τῆς θείας Λειτουργίας (ἐφεξῆς θ.Λ.) ἡ χειρόγραφη
παράδοση εἶναι ἐκτεταμένη, γι’ αὐτό ἔθεσε κατ’ ἀρχάς 3 κριτήρια
κατά τήν προσέγγιση τοῦ θέματος:
        (α) Ἀναζητοῦμε τό δέον, ἀλλά ὀφείλουμε να  γνωρίζουμε τή
θεολογία πού ὑπάρχει γιά αὐτό. Λ.χ. εἶναι γνωστό ὅτι
χρησιμοποιοῦμε ἄρτο καί οἶνο γιά τή θ.Λ. Αὐτό σ’ ἐμᾶς φαίνεται
αὐτονόητο, ἀλλά ἔχει θεολογική σημασία.
      
          (β) Ἀναζητοῦμε τό τεκμήριο τῆς ἀρχαιότητας. Δηλαδή,
ὅσο πιό παλαιό εἶναι κάτι, τόσο πιό ἀξιοσέβαστο εἶναι.
Ἀναζητοῦμε ἡ πράξη μας νά ἔχει τήν αἴγλη τῆς ἀρχαιότητας, ἀρκεῖ
βέβαια ἡ ἀρχαιότης καί νά ἀποδεικνύεται.
 
           (γ) Λατρεία «μετά αἰδοῦς καί εὐλαβείας» (Ἑβρ. 12,28),
δηλ. λατρεύουμε τό Θεό μέ σεβασμό καί μέ εὐλάβεια. Μέ ἄλλα λόγια,
 τελοῦμε τά ἱερά μυστήρια, τή θ.Λ., τίς ἱερές Ἀκολουθίες μέ τόν
τρόπο πού ὁρίζει ὁ ἀπόστολος Παῦλος.
6. Ἐκτενής -Κατηχούμενα.Στήν ἐκτενῆ ὁ ἱερέας μπορεῖ
νά διαβάσει ὀνόματα ζώντων καί κεκοιμημένων, οὐδέποτε κατά
 τή Μεγάλη Εἴσοδο. Εἶναι  λάθος ἡ μνημόνευση ὀνομάτων στή
Μεγάλη  Εἴσοδο.
 
         
                 ΧΟΡΗΓΟΣ ΤΟΥ ΦΥΛΛΑΔΙΟΥ ΜΑΣ
                              ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΕΛΕΤΩΝ
                        ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΣΤΗ 
                    ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΝΑΣ 34 - ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ
                          (έναντι Δημαρχείου Ηλιουπόλεως)
Τηλ.: 210 99 35 727 - 210 99 62 045 Κινητό; 6944 35 05 18 ■ Οικίας; 210 99 30 153
                         ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΟΛΟ ΤΟ 24ΩΡΟ