ενοριακό φυλλάδιο 12-2-2012

 

I.  ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗ  ΑΘΗΝΩΝ
Η ‘’ΜΑΡΤΥΡΙΑ’’ΤΟΥ Ι.Ν. ΑΓ. ΤΙΜΟΘΕΟΥ ΚΑΙ ΜΑΥΡΑΣ
ΗΛΙΟΥΠΟΛΕΩΣ  ΤΗΛ.210-9928744, 9965063     www . agiamavra . gr             
         12\2\2012   Tεύχος 85¨Ετος 4ο
Κυριακή του Ασώτου
Η δεύτερη Κυριακή του Τριωδίου είναι αφιερωμένη στην επίσης
καταπληκτική και διδακτική παραβολή του ασώτου  υιού
(Λουκ.15,13-32). Οι Πατέρες όρισαν να είναι αφιερωμένη η Κυριακή
 αυτή στην συγκεκριμένη παραβολή του Κυρίου, για να τονισθεί
στους πιστούς η απύθμενη αγάπη του Θεού προς τον άνθρωπο και
το πλούσιο έλεος της συγχώρεσης, που δίνει στους μετανοούντες
ανθρώπους.
Αν η προηγούμενη Κυριακή είναι αφιερωμένη στη στηλίτευση
της παθολογικής εγωιστικής αυτάρκειας και η κατάδειξη των δεινών
συνεπειών της, η δεύτερη Κυριακή είναι αφιερωμένη στη μετάνοια
και στα ευλογημένα  παρεπόμενά της.
Ο ευαγγελιστής Λουκάς μας διέσωσε την παραβολή αυτή ως
εξής: Υπήρχε κάποιος πατέρας που είχε δυο γιους. Ο δεύτερος,
 κάποια στιγμή, ζήτησε το μερίδιο της κληρονομιάς του και έφυγε σε
μακρινές χώρες,όπου σπατάλησε την περιουσία του σε ασωτίες. Τα
χρήματα κάποτε τελείωσαν και στην περιοχή έπεσε μέγας λιμός.
Αναγκάστηκε να γίνει χοιροβοσκός και να προσπαθεί να
χορτάσει από τις βρωμερές και ευτελείς τροφές των χοίρων. Μέσα
στη δίνη του θυμήθηκε την αρχοντική ζωή στο πατρικό σπίτι.
 Θυμήθηκε πως ακόμα και οι δούλοι του πατέρα του ζούσαν
 ασύγκριτα καλλίτερη ζωή από τη δική του. Τότε πήρε τη μεγάλη
απόφαση να γυρίσει στο σπίτι του και να ζητήσει από τον πατέρα
του να τον συγχωρήσει και να τον προσλάβει ως δούλο του.
Όμως ο στοργικός πατέρας του τον δέχτηκε ως γιο του και τον
περιποιήθηκε δεόντως, παρά τις διαμαρτυρίες του μεγάλου γιου
του, διότι «νεκρός ην και ανέζησε, και απολωλώς ήν και ευρέθη»
(Λουκ.15,32).
Κάποιοι υποστηρίζουν δικαιολογημένα πως και αν ακόμη είχε
χαθεί ολόκληρο το Ευαγγέλιο και είχε σωθεί μόνο αυτή παραβολή,
θα μπορούσε αυτή να αποτελέσει κείμενο ελπίδας και σωτηρίας για
το ανθρώπινο γένος. Σε καμιά άλλη θρησκεία δε παρουσιάζεται ο
 Θεός τόσο συμπονετικός, ως στοργικός άνθρωπος πατέρας.
 Σέβεται απόλυτα την ανθρώπινη ελευθερία και τις επιλογές του
κάθε ανθρώπου, ως πρωταρχικό στοιχείο της ανθρώπινης
προσωπικότητας. Πνίγει μέσα στα φιλάνθρωπα σπλάχνα Του

 

τον πόνο Του για την αποστασία του καθενός και περιμένει
καρτερικά την επιστροφή του.Μόλις αυτή υπάρξει σβήνει με μια
μονοκονδυλιά όλες τις άνομες πράξεις του και τον αποκαθιστά στην
 πρότερη θέση του.
Μετάνοια σημαίνει κατά γράμμα αλλαγή νου. Στην ουσία
σημαίνει την οντολογική μετάλλαξη του ανθρώπου από την
κατάσταση της εγωπαθούς αυτάρκειας στην κατάσταση της
συναίσθησης της αμαρτωλότητας. Είναι η μετάβαση στο πνεύμα
της ταπείνωσης και της συντριβής μπροστά στον απόλυτα αγαθό
Θεό, του Οποίου το φως φανερώνει άπλετα το σκοτεινό μας εαυτό.
 Η συνειδητοποίηση της πτωτικής μας καταστάσεως, της
επώδυνης τραυματικής εμπειρίας μας και της απουσίας διαύλων
 της χάριτος του Θεού στον εαυτό μας είναι το πρώτο βήμα για την
οντολογική μας αποκατάσταση.
Έπεται η υλοποίηση της μεγάλης μας απόφασης για την έμπρακτη
 αλλαγή της νοοτροπίας μας και τη διόρθωση της πορείας μας προς
το Θεό.
Είναι περιττό να τονίσουμε πως η μετάνοια χρειάζεται
ιδιαίτερο ηρωισμό και αγωνιστική διάθεση, όπως αποτυπώνεται
θαυμάσια στην ευαγγελική περικοπή του ασώτου υιού. Όπως όλα
τα αγαθά, έτσι και η σωτηρία μας,είναι αποτέλεσμα
ηρωισμού,ασυμβίβαστης αυταπάρνησης και σκληρού αγώνα.
Ένα θαυμάσιο τροπάριο της ημέρας εκφράζει απόλυτα τα
υψηλά νοήματα της παραβολής, ως εξής: «Της πατρικής δωρεάς
διασκορπήσας τον πλούτον, αλόγοις συνεβοσκόμην ο τάλας
Κτήνεσι, και τοις αυτών ορεγόμενος τροφής, ελίμωττον μη
χορταζόμενος΄ άλλ' υποστρέψας προς τον εύσπλαχνον Πατέρα,
κραυγάζω συν δάκρυσι΄ Δέξαι με ως μισθίον, προσπίπτοντα τη
φιλανθρωπία Σου, και σώσον με».
Οι πιστοί καλούνται την περίοδο του Τριωδίου να συνειδητο-
ποιήσουν την άμετρη αγάπη του Θεού και να επιστρέψουν, όπως ο
 άσωτος της παραβολής, σε Αυτόν και να ζητήσουν το έλεός Του. Η
κατανυκτική αυτή περίοδος είναι μοναδική για μετάνοια και
συντριβή.
 

 

Ο Άγιος Χαράλαμπος σώζει τα Φιλιατρά
Πολιούχος της γνωστής μας πόλης των Φιλιατρών της Μεσσηνίας
είναι ο Άγιος Χαράλαμπος. Ο Άγιος αυτός μαρτύρησε επί της
εποχής, πού αυτοκράτορας των Ρωμαίων ήταν ο λάτρης μάλιστα
 των Καλών Τεχνών και φιλόσοφος Σεπτίμιος Σεβήρος. Εγδάρη
ζωντανός σε ηλικία 113 ετών το 198 μ.Χ., αφού υπηρέτησε την
διάδοση του Ευαγγελίου ατελείωτες δεκαετίες με επιτυχία.
Διοικητής των γερμανικών δυνάμεων κατοχής στην περιοχή είναι
ένας προτεστάντης στο θρήσκευμα αξιωματικός ονόματι Κοντάου.
Τον Ιούλιο του 1944 οι αντάρτες του ΕΛΑΣ., σε ένα πετυχημένο
σαμποτάζ στην  περιοχή, σκοτώνουν και μερικούς Γερμανούς
στρατιώτες. Γνωρίζοντας τι τους περιμένει οι Φιλιατρινοί,είχε
προηγηθεί η σφαγή των Καλαβρύτων, συγκεντρώνονται σε θερμή
 και μαζική προσευχή στον Ναό του Πολιούχου τους. Η διαταγή του
Γερμανού στρατηγού από την Τρίπολη προς τον Κοντάου είναι
ρητή. Να τουφεκιστούν 100 Φιλιατρινοί και να, καεί η μισή τους
πόλη.Ξημερώνει 19η Ιουλίου του 1944,πού ή διαταγή πρέπει να
εκτελεστεί. Την νύχτα εκείνη, πού οι Φιλιατρινοί προσεύχονταν,
σύμφωνα με την ομιλία, πού τους έκανε την επομένη ο Κοντάου του
παρουσιάζεται στον ύπνο του ένας καλόγερος αλλεπάλληλες
φορές, γιατί ο Γερμανός ήταν σκληρός και αγέρωχος. Τα ίδια
συμβαίνουν το ίδιο βράδυ στον στρατηγό στην Τρίπολη, και ο Άγιος
Χαράλαμπος, επίσης επιβλητικός και απαιτητικός, ζητάει να μη
πραγματοποιηθεί το φονικό σχέδιο. Υπόσχεται δε στον Κοντάου ότι
 θα τον βοηθήσει αυτός και οι στρατιώτες του να γυρίσουν σπίτια
τους και τον στρατηγό όπως και έγινε, τον αναλαμβάνει αυτός. Το
πρωί μαζεύει ο Κοντάου τους κληρικούς των 4 εκκλησιών της
πόλης και γυρίζει μαζί τους, ψάχνοντας μεταξύ των εικόνων των
ναών να βρει τον Άγιο Χαράλαμπο. Όταν τον αναγνωρίζει, παρά
του ότι εμείς τον έχουμε στολισμένο, τιμής ένεκεν, με στολή
επισκόπου, πέφτει στα γόνατα, τον προσκυνά και προσεύχεται.
Ας σημειώσουμε εδώ ότι οι προτεστάντες δεν παραδέχονται την
 ύπαρξη αγίων μεσιτευόντων προς τον Θεό, 
ούτε και αυτής της Παναγίας. Τον Οκτώβριο τού 1944, 3 μήνες μετά
το ομολογημένο μπροστά στο λαό των Φιλιατρών από τον Κοντάου
θαύμα, οι Γερμανοί αποσύρονται πλέον από την Ελλάδα. Ο Άγιος
ξαναπαρουσιάζεται στον Κοντάου και του ζητά τον άλλο χρόνο, στη
γιορτή του, δηλαδή στις 10 Φεβρουαρίου του 1945, να ξαναέρθει
στα Φιλιατρά.  Έκτοτε ο Κοντάου, αφού γίνεται ορθόδοξος με όλη
την οικογένεια του, έρχεται κάθε χρόνο στή γιορτή του Αγίου και
μετά τον θάνατο του, συνεχίζει να έρχεται η οικογένεια του στα
Φιλιατρά. Άλλες λεπτομέρειες δεν χρειάζονται. Το μόνο και
εντυπωσιακό, πού πρέπει να προσέξουμε είναι το αποτέλεσμα της
 ομαδικής προσευχής των απειλουμένων με θάνατο τότε
Φιλιατρινών. Ζουν και δρουν λοιπόν από την αιωνιότητα οι άγιοι και
ιδίως της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας και εδώ και αλλού. Ζουν και
δρουν, όπως έδρασαν και κατά την κομμουνιστική τυραννία και
στην επίσης Ορθόδοξη Ρωσία («Τα θαύματα πού είδαν τα μάτια
μου», του μακαριστού άλλοτε ηγουμένου της Μονής Πετράκη, π.
 Χαραλάμπους Δ. Βασιλοπούλου).
Το μεγαλύτερο θαύμα δε, καρπός πολλών προσευχών αγιορειτών
και άλλων αγίων ανδρών, το γεγονός ότι μόνο η Ελλάδα από τις
ορθόδοξες χώρες του πλανήτη έμεινε εκτός του σταλινικού
«παραδείσου», τα Πατριαρχεία της και οι Ορθόδοξες ακόμα
ιεραποστολές της, όπως εκείνη του μακαριστού π. Χαρίτωνος του
 Κονγκό, πού παρ' ολίγο να γίνει κομμουνιστικό κράτος.
 
ΑΥΡΙΟ ΔΕΥΤΕΡΑ Η ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ ΣΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΜΑΣ 5.00μ.μ.
 
ΤΗΝ ΤΕΤΑΡΤΗ ΘΑ ΕΡΘΟΥΝ ΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ ΓΙΑ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ
 
ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 17\2 ΣΤΙΣ 5.30μ.μ. Η ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΩΝ ΚΟΛ-
ΛΥΒΩΝ.ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ ΤΟ  ΠΡΩΙ Η Θ.ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ 7.00-9.00π.μ.
ΑΥΤΗ  ΤΗΝ  ΕΒΔΟΜΑΔΑ  ΝΗΣΤΕΥΟΥΜΕ   ΚΑΝΟΝΙΚΑ
ΤΕΤΑΡΤΗ  ΚΑΙ  ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ   
Η ΑΔΙΑΚΡΙΣΙΑ ΣΕΡΝΕΙ ΜΑΖΙ ΤΗΣ ΤΗΝ ΑΔΙΚΙΑ. Η ΑΔΙΚΙΑ ΤΗΝ
ΑΝΑΙΔΕΙΑ  ΚΑΙ Η ΑΝΑΙΔΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΝΔΡΕΙΑ ΚΑΙ ΑΧΡΕΙΟΤΗΤΑ
                                                         (Ευγένιος Βούλγαρης )